Zadaniem agencji reklamowej jest przygotowanie strategii marketingowej, która będzie idealnie dopasowana do potrzeb danej firmy. Odpowiednie zaplanowanie kolejnych kroków ma kluczowe znaczenie. Dlatego bardzo ważne jest, aby oczekiwania i cele były jasno wyznaczone. W tej kwestii pomocny jest dokument zwany briefem. Czym dokładnie jest? Jakie są jego funkcje? Dowiedz się, jakie informacje zawarte są w briefie reklamowym i dlaczego są tak istotne.
Brief reklamowy – co to jest?
Zakres działania agencji reklamowych jest bardzo szeroki. Niektóre z nich zajmują się wszystkim, zaczynając od grafiki czy digital marketingu, na architekturze i komunikacji kończąc. Ważnym elementem jest też visual marketing. Cała kampania w jego zakresie musi być przygotowana zgodnie z wizerunkiem firmy. Z tego powodu klienci agencji reklamowych coraz częściej sporządzają brief, który zawiera pomocne wskazówki.
Dokument opisuje zazwyczaj specyfikę działania firmy, właściwości produktów, szczegóły usług, a także podaje cele, które klient chce osiągnąć poprzez zaangażowanie specjalistów od marketingu. Niemniej ważne są też informacje dotyczące:
- ograniczeń budżetowych,
- grupy docelowej,
- terminu wykonania zlecenia,
- specjalnych wymagań.
Co musi znaleźć się w briefie reklamowym?
Niektóre agencje zajmują się ściśle określoną dziedziną reklamy. W takim przypadku wystarczy przedstawić wymagania i cele znajdujące się w danym obszarze. Natomiast agencje takie jak Happy Island oferują kompleksową obsługę. Z tego powodu w briefie warto zawrzeć jak najwięcej informacji. Do najważniejszych zalicza się m.in.:
- powód zaangażowania agencji reklamowej,
- cele współpracy,
- cechy charakterystyczne firmy,
- grupę docelową,
- informacje o konkurencji,
- streszczenie dotychczasowych działań,
- harmonogram,
- budżet.
Przekazanie wszystkich szczegółów znacznie ułatwi pracę nad kampanią reklamową. Dzięki temu można mieć pewność, że przyciągnie ona więcej potencjalnych klientów.
Brief marketingowy – jakie przynosi korzyści?
Dla klienta spisywanie wymagań czy szczegółów działalności firmy może wydawać się jedynie stratą czasu. Agencja reklamowa powinna przecież poradzić sobie bez tych informacji. Wbrew pozorom nawet krótki brief może okazać się niezwykle pomocny. Umożliwia on lepsze dopasowania działań do branży, w jakiej działa przedsiębiorstwo.
Brief jest też zachętą dla najlepszych agencji reklamowych, które mogą nie być zainteresowane współpracą z niezdecydowanymi klientami. Przedstawienie swoich wymagań umożliwia też oszacowanie kosztów zlecenia i zweryfikowanie postawionych oczekiwań. Dzięki temu można wybrać najlepszą opcję współpracy.
Kiedy wysłać brief dla agencji reklamowej?
Brief marketingowy najlepiej zawsze wysyłać jak najwcześniej. Niektóre agencje dopiero na podstawie tego dokumentu decydują się na współpracę. Oczekiwania i cele dostarczone w trakcie przygotowywania kampanii reklamowej mogą znacznie wydłużyć cały proces i zwiększyć koszty. Sprawna komunikacja jest kluczowa w planowaniu kolejnych kroków. Sporządzenie briefu reklamowego jest pierwszym etapem, który może zdeterminować powodzenie całej współpracy.