Element zawieszenia nazywany łącznikiem jest niewielką, ale istotną częścią układu nośnego każdego samochodu. Miejscem montażu są cztery punkty zawieszenia znajdujące się na obu osiach auta. Tylna i przednia oś posiada łączniki spajające wahacz ze stabilizatorem i dzięki temu samochód gładko i bezpiecznie pokonuje zakręty.
Warto sprawdzić!
Zanim zanurzymy się w rozważania teoretyczno-techniczne, warto uzbroić się w wiedzę praktyczną i znaleźć miejsce, gdzie teoria zamienia się miejscami z praktyką. Wirtualnym punktem zaopatrzenia w części zamienne do samochodów wielu marek jest sklep internetowy iParts.pl. Chcąc wszystkim zaoszczędzić poszukiwań, podajemy bezpośredni link do zasobów zawierających dane o łącznikach stabilizatorów. Pod wskazanym adresem znajdziemy również bogatą ofertę łączników stabilizatora – iparts.pl/czesci-samochodowe/lacznik-stabilizatora,100577.html.
Za co odpowiada łącznik stabilizatora?
Łączniki stabilizatora pracują parami podczas pokonywania zakrętów. Siła odśrodkowa podczas wchodzenia w zakręty odchyla pojazd w płaszczyźnie poziomej. Łączniki po jednej stronie poddane są sile rozciągającej, a po przeciwnej stronie pojazdu siły napierają na łączniki, jak gdyby chcąc je zgnieść. Każdy z łączników ma za zadanie kontrolować pozycję koła, przy którym jest zamontowany. W czasie manewru koło nie powinno odrywać się od powierzchni drogi. W ten sposób łączniki stabilizatora zapewniają odpowiednią przyczepność pojazdu do jezdni.
Znaczne obciążenia łączników stabilizatora
Podczas jazdy łączniki stabilizatora narażone są na działanie bardzo dużych sił, dlatego ich czas pracy jest ograniczony. Presja na łączniki jest zależna od budowy zawieszenia, a także od stanu dróg, po jakich jeżdżą samochody. Wymiana tego elementu może być konieczna po przejechaniu relatywnie niewielkiego odcinka.
Jakie są objawy zużycia?
Nasilające się stuki dobiegające z okolic kół mogą być pierwszymi oznakami zużycia łączników. Im gorsza nawierzchnia drogi, tym głośniejszy hałas. Stuki nasilają się nawet podczas niezbyt szybkiej jazdy. Także parametry trakcyjne podczas pokonywania zakrętów pozostawiają wiele do życzenia. Najlepiej ocenić stan łączników oglądając je z pozycji od dołu, wykorzystując do tego kanał do napraw podwozi aut. Pierwszą oznaką zużycia łączników jest zniszczona guma osłaniająca i zamykająca puszki przegubów.
Realne niebezpieczeństwo
Jazda ze zużytymi łącznikiem stabilizatora jest niebezpieczna ze względu na wykonywane manewry, w których omawiane elementy biorą czynny udział. Uszkodzone łączniki mogą też być źródłem pogorszenia się stanu współpracujących z nimi części. Jeśli zapadnie decyzja o wymianie łącznika stabilizatora, należy pamiętać o tym, że wymienia się je parami na każdej z osi. To konieczny warunek udanej naprawy.